Amarantus

Czym wyróżnia się amarantus?

Jeżeli poszukujemy zdrowych produktów, które warto wprowadzić do swojej diety, warto zwrócić uwagę na amarantus – BEE. Określany jest on mianem szarłatu. Nie ulega wątpliwości, że w amarantusie znajdziemy bardzo wiele cennych witamin i minerałów. Dzięki temu stanowi on idealny dodatek do wielu różnego rodzaju dań. Zanim jednak zdecydujemy się po niego sięgnąć, przyjrzyjmy się jego właściwościom.

Skarbnica witamin i minerałów

Jeżeli poszukujemy produktu bogatego w witaminy i minerały, amarantus będzie przysłowiowym strzałem w dziesiątkę. Znajduje się w nim sporo cennych dla naszego układu nerwowego witamin z grupy B. Ponadto, amarantus jest niezwykle bogaty w magnez, cynk oraz w żelazo. Nie sposób odmówić mu również wysokiej zawartości potasu, który odgrywa ogromną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu naszego układu krążenia. Warto nadmienić, że szarłat zawiera również sporo polifenoli. Dzięki temu wykazuje działanie antyoksydacyjne. Pomaga więc walczyć z wolnymi rodnikami. Nie ulega wątpliwości, że dzięki amarantusowi można szybciej pokonać na przykład sezonową infekcję. Koniecznie należy jednak postarać się o to, aby amarantus spożywać regularnie, bo tylko wówczas pojawią się efekty.

Do czego wykorzystywać amarantus?


Amarantus nadaje się do bardzo wszechstronnego wykorzystania. Warto mieć świadomość tego, iż w sklepach ze zdrową żywnością znajdziemy zarówno amarantus do gotowania, jak i amarantus preparowany. Najlepiej posiadać w swojej kuchni obydwa produkty. Amarantus ekspandowany, czy inaczej preparowany, może posłużyć nam jako szybka i smaczna przekąska. Doskonale smakuje w asyście jogurtu i owoców. Nie da się zaprzeczyć temu, że gotowany amarantus można również przyrządzić na kilka sposobów. Smakuje dobrze w wersji słonej z dodatkiem warzyw czy mięsa. Można także jadać go na słodko, na przykład z owocami sezonowymi oraz z orzechami. Warto testować przepisy na różne dania z amarantusem, bo wówczas istnieje spora szansa na znalezienie ulubionego.

 

Amarantus

Dlaczego warto włączyć do diety amarantus?

Amarantus (https://www.bee.pl/9216-amarantus), określany mianem szarłatu, był niegdyś bardzo popularny. Obecnie powoli wraca do łask, ze względu na swoje liczne właściwości prozdrowotne. Dobrze byłoby się im przyjrzeć. Należałoby także zastanowić się nad tym, w jaki sposób można wykorzystać amarantus w swojej kuchni. Możliwości wykorzystania szarłatu jest całkiem sporo, dlatego każdy znajdzie przepis idealny dla siebie.

Jakie witaminy zawiera szarłat?

Nie ulega wątpliwości, że amarantus charakteryzuje się wieloma cennymi właściwościami. To z tego właśnie powodu jest godny uwagi każdego, komu zależy na prowadzeniu zdrowego trybu życia. W szarłacie znajduje się wiele witamin z grupy B. Mowa tu przede wszystkim o witaminie B1, B2 oraz B6. Nie należy zapominać o tym, że amarantus stanowi także skarbnicę witaminy E. Witamina E charakteryzuje się silnym działaniem antyoksydacyjnym. Znajduje się w niej również niacyna, która pozytywnie wpływa na stan cebulek włosowych. Szarłat posiada także całkiem sporo cennego białka, które jest ważnym budulcem mięśni.

Do czego można wykorzystać amarantus?

Amarantus zasługuje na naprawdę wszechstronne wykorzystanie. Wiele zależy jednak od tego, w jakiej formie zakupimy amarantus. Można zakupić bowiem surowe ziarno przeznaczone do gotowania. Bardzo dużym zainteresowaniem cieszy się także amarantus ekspandowany, który nadaje się do spożycia od razu, bez konieczności obróbki termicznej. Amarantus po ugotowaniu można zaserwować z dodatkiem mięsa, a także warzyw. Gotowanie amarantusa musi jednak przebiegać w odpowiedni sposób. Zaleca się przestrzeganie zaleceń producenta znajdujących się na opakowaniu. Istotne jest to, aby ziarno ugotować do miękkości. Jeśli decydujemy się na zakup szarłatu ekspandowanego, można postawić na jogurt z jego dodatkiem. Będzie to doskonała propozycja na drugie śniadanie. Nie sposób zaprzeczyć temu, że kluczem do sukcesu jest regularne spożycie amarantusa. Wówczas będzie można cieszyć się zpoytywnym wpływem na stan swojego zdrowia.

 

Amarantus

Amarantus – dlaczego jest ważny w codziennej diecie?

Amarantus to inaczej szarłat. Ta roślina pochodzi z Ameryki Południowej i stanowi niezwykle ważny składnik w stosowanej diecie, z tego względu, iż amarantus:

  • zawiera ogromną ilość białka i dobrym składzie aminokwasowym. Białko nasion amarantusa to źródło egzogennych aminokwasów. To oznacza, że ludzki organizm nie może sam syntetyzować, a niedobór może przyczynić się do zaburzeń w jego codziennej pracy.
  • cechuje się największą zawartością tłuszczu w porównaniu do pozostałych roślin zbożowych – korzystne są oczywiście kwasy tłuszczowe.
  • dominują w nim kwas oleinowy oraz linolowy.
  • zawiera ogromną ilość błonnika pokarmowego, więc jego nasiona można stosować w diecie “bogatoresztkowej” poprawiając tym samym perystaltykę jelit oraz zapobiegając zaparciom.
  • nie zawiera glutenu – mogą bez obaw spożywać go osoby zmagające się z celiakią albo alergią na gluten czy też nadwrażliwością na gluten.
    zawiera przyswajalne żelazo i wapno – mogą go stosować kobiety w ciąży, chorujące na niedokrwistość i osoby w starszym wieku.

Spożywanie amarantusa

Amarantus jest obecnie coraz bardziej popularny. Istotne jest jednak, jakie są maksymalne normy jego spożycia każdego dnia. Ten wyrób zbożowy bez obaw można stosować w formie zamiennika pewnych posiłków, np. zamiast ziemniaków do obiadu. To idealny dodatek do jogurtu albo sałatek. Zgodnie z zalecaniami specjalistów, powinno się stosować tylko 1-2 łyżki stołowe dziennie. Warto spożyć amarantus zarówno przed planowanym intensywnym wysiłkiem fizycznym, jak i przed wysiłkiem umysłowym. Szarłat można zatem bez obaw zjeść przed egzaminem albo zawodami itp.

Amarantus – prozdrowotne właściwości


Amarantus posiada pewne właściwości prozdrowotne. Działa on przede wszystkim hipoglikemicznie, To oznacza, iż jego spożycie wpływa następnie na poziom cukru we krwi. Kolejne właściwości hipolipemiczne wywołują poprawę profilu lipidowego, m.in. obniżony poziom całkowitego cholesterolu i zwiększenie poziomu frakcji HDL, czyli tzw. :dobrego cholesterolu”. Ta roślina pozytywnie wpływa zatem na funkcjonowanie układu sercowo-naczyniowego. Ekstrakty z liści i nasion amarantusa działają przeciwdrobnoustrojowo względem różnych mikroorganizmów. Inną właściwością prozdrowotną jest działanie przeciwutleniająco amarantusa. Efektem jest redukcja stresu oksydacyjnego, który wpływa na zminimalizowanie ryzyka zachorowania na jakiekolwiek choroby związane z układem krwionośnym.

 

Copyright © 2021